Inför ärkebiskopshearingen: kandidaterna ställs till svars

Den 1 oktober är det hearing med de fem kandidaterna till posten som högsta hönset i Svenska kyrkan, den främste bland jämlike, eder vördade ärkebiskop.

Kyrkbullen har tagit pulsen på dem fem kandidaterna  som gick vidare efter nomineringsvalet (eller om det nu är provvalet) Antje Jackelén, Ragnar Persenius, Christina Grenholm, Johan Dahlman och Per Eckerdal. Vår fråga till de fem är kort och enkel: hur förbereder du dig?

Antje Jackelén:
– Allt handlar om ordning och förberedelser. Ordningen är medfödd och förberedelser, ja det är viktigt att vara förberedd och genomreflekterad innan man öppnar munnen. Jag förbereder mig genom att läsa konkordieboken och särskilt de Schmalkaldiska artiklarna och Melanchtons traktat om påvens makt och överhöghet. Naturligtvis läser jag den ursprungliga tyska texten.

Ragnar Persenius:
– Jo, sörrå att, så här är det att jag tänker förbereda mig framförallt genom att var utvilad och avslappnad. Lugn i tanken och alltid närvarande i folkyrkan. Så är det, även om jag ibland ser avslappnad och tillbakalutad ut är jag alltid redo, redo att ställa upp om kyrkan kallar denna gång. Det blev ju inget sist. Men sörrå, så här är det, inte är jag bitter för det inte. Bättre lycka nästa gång tänkte jag då.

Christina Grenholm:
– Till Uppsala stifts hemsida svarade jag på frågan hur jag vill leda Svenska kyrkan med orden: ”Jag vill göra det lättare att hitta till kyrkan”. Eftersom min tid som vanlig församlingspräst med vadagslunken med vigslar och begravningar är begränsad kommer jag lägga all förberedelse på att verkligen hitta till lokalen där hearingen ska vara. Jag har köpt både en gps. För säkerhetsskull ska jag övningsköra vägen till lokalen några gånger så jag säkert hittar.

Johan Dahlman:
– Åh, jag är SÅ GLAD! SÅ GLAD över att få vara med och SÅ GLAD OCH LYCKLIG över att få vara med om allt det här festliga och roliga som en ärkebiskopshearing betyder. Om jag tror jag blir ärkebiskop? Nej, men nu kanske jag till sist kan komma ifråga och få bli stiftsbiskop någonstans till sist. Någon måste väl vilja ha mig? Jag är ju SÅ GLAD och POSITIV!

Per Eckerdal:
Per Eckerdal har valt att inte svara på frågan om hur han förbereder sig då han har prioriterar att besöka syföreningen i Väskinde Kummelby pastorat före ärkebiskopshearingen.
– Det var bestämt sedan länge. Och en bokad tid ska alltid hållas meddelar Eckerdals pressekreterare i ett SMS till Kyrkbullen.

En tanke på “Inför ärkebiskopshearingen: kandidaterna ställs till svars

  1. Pingback: Katolsk Vision » Veckans ros till Swensk kyrkobulletin – Kyrkbullen

Vad tycker du?