Dag Sandahl kommer ut som Pride-aktivist i STASI-arkiv

Den färgstarke prästen Dag Sandahl befinner sig just nu i Tyskland. Där har han gjort upptäckter som kan få långtgående konsekvenser.

På sin blogg skriver prästen Dag Sandahl att han är i Tyskland, samtidigt antyder han att han ska söka i STASI-arkiv på jakt efter uppgifter om Svenska kyrkans ärkebiskopskandidater. Vad Sandahl inte i ens i sin vildaste fantasi kunde tänka sig var att han skulle hitta uppgifter om sig själv. Kyrkbullen har talat med Sandahl:
– Det är irriterande som en finne i röven säger han. Jag har smugglat ut alla handlingar från arkivet och bränt dem.

Helt brända är dock inte alla handlingar. Kyrkbullen har genom tyska källor sett materialet som består av fotografier och övervakningskommentarer skrivna av östtyska STASI-spioner.

Kyrkbullen kan nu avslöja materialets innehåll. På flera foton syns Sandahl i bar överkropp endast iklädd ett par tajta korta lädershorts gående på Stockholms gator under den första s.k. Frigörelsedagen 1977. Frigörelsedagen kom 1979 att bli en hel vecka och kallas numer Stockholm Pride. På några foton syns Sandahl vifta med regnbågsflaggan, symbolen för HBTQ-rörelsen. I de skriftliga handlingarna finns även uppgifter om att Sandahl ska ha deltagit i ockupationen av Socialstyrelsen 1979. Som ett resultat av denna ockupation ströks homosexualitet som ett sjukdomsbegrepp.

När Kyrkbullen konfronterar Dag Sandahl med dessa uppgifter blir han först tyst. Sedan säger han:
– Ja, nu går jag i pension och det är väl lika bra att jag till sist kan få komma ut och säga som det är. Jag har brottats med mitt samvete så länge. Sagt saker jag inte vill. Tvingats in i en roll som åsiktsmaskin. Alla människor oavsett kön, etnicitet och sexuell läggning har samma rätt att inneslutas i kyrkans gemenskap, uppdrag och välsignelse. Nu ser jag fram emot en lugn och trygg pensionstid långt borta från debattens högljudda vågor.

/Henna Vilberg

En tanke på “Dag Sandahl kommer ut som Pride-aktivist i STASI-arkiv

  1. Pingback: Katolsk Vision » Veckans ros till Swensk kyrkobulletin

Kommentarer är stängda.